Het Centrum Digitaal Leren is de hotspot van Hogeschool PXL voor alles wat de digitalisering van het onderwijs aangaat. Het expertiscentrum houdt zich bezig met praktijkgericht onderzoek, (internationale) projecten, adviesverlening en vorming binnen het brede thema van ‘digitaal leren’. Het eerste werkgebied van dit expertisecentrum is Hogeschool PXL zelf, maar het centrum staat ook ten dienste van andere onderwijsniveaus (kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, volwassenenonderwijs).
Dit expertisecentrum is gehuisvest in PXL-Research en maakt er gebruik van een prachtig ‘living lab’ waarin livestreams, VR-lessen, kennisclips, seminars, etc. ontwikkeld en uitgevoerd worden. In een unieke samenwerking met het expertisecentrum PXL-Smart ICT zien er ook nieuwe educatieve technologieën het levenslicht.
Het Centrum Digitaal Leren heeft zo een unieke positie in Vlaanderen.
Domeinen
Expertise
- onderzoek en ontwikkeling van VR in de vorm van 360°-videolessen
- begeleiding in digitale leerstrategieën
- ontwikkeling van digitale innoverende leermaterialen
- onderzoek en ontwikkeling van educatieve technologieën
- begeleiding in schoolontwikkeling rond digitaal leren
Projecten
Lopend project
- Afstandsonderwijs in de opleiding kleuteronderwijs
- Building a hybrid digital business learning community by crossing international boundaries
- EDIH – DIGITALIS: Digitalisation for the industry and industry 4.0, the digital innovation hub for the manufacturing industry in Flanders
- e-Hospital4Future: Building future through an innovated and digital skilled hospital
- Herstel Heroes
- InnovAId - Increasing the entrepreneurial innovation capacity of higher education institutions in artificial intelligence (AI) and data science in
- Ontwikkelen van lesmateriaal met behulp van 360°-beelden en Virtual Reality voor de land- en tuinbouwsector
- Opleidingen voor de toekomst - RENOVATIE
- Playful Learning @ Higher Education
- POWER IT UP
- PXL-501 Vakdidactiek cluster nijverheid
- PXL-502 Lerarenopleiding Remediëring
- Voorsprongfonds
- Warme Scholen voor Veerkrachtige Jongeren voor een Veerkrachtig Vlaanderen
Output
Artikels of abstracts in nationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
Zelf georganiseerde studiedagen voor extern doelpubliek/werkveld, gekoppeld aan eigen resultaten van wetenschappelijk onderzoek (geen vorming)
Voordracht op internationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Hustinx, W.*, Dello J.*. SEPA 360 Video International Multiplier Event. 360°-video lessons, towards design guidelines. 14 december 2022.
- Hustinx, W.*. SEPA 360 Video International Multiplier Event. 360°-video lessons, towards design guidelines. 6 September 2022.
- Hustinx, W.*. SEPA 360 Video International Multiplier Event. 360°-video lessons, towards design guidelines. 28 November 2022.
- Hustinx, W.*. SEPA 360 Video International Multiplier Event. 360°-video lessons, towards design guidelines. 29 November 2022.
- Hustinx, W.*. SEPA 360 Video International Multiplier Event. 360°-video lessons, towards design guidelines. 29 September 2022.
- Hustinx, W.*; Empsen, M.*; Verbeke, S.*; Gregoor, J.*; Stouten I.*. SEPA 360 Video International Learning.